Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

vrijdag 29 januari 2016

Genealogisch blog 3



Link gevonden

Mijn schoonmoeder wist met ijzeren precisie te vertellen wanneer familieleden geboren waren, wanneer ze in het huwelijk getreden waren of waren overleden. Toen ik, vele jaren geleden, begonnen was met het opstellen van de stamboom van de familie van mijn vrouw, heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het geheugen van mijn schoonmoeder. Binnen de kortste keren had ik een flinke stamboom van de Amsterdamse familie van Haeften.

Aanvullende gegevens zocht ik vergeefs op internet. Geen stamboom van de Amsterdamse familie van Haeften. Wel vond ik op internet veel informatie over adellijke van Haeftens, informatie die terugging tot de 13e eeuw. Als ik al die adellijke personen toch eens zou kunnen linken aan die Amsterdammers…..

Genlias, de voorganger van wiewaswie.nl bevatte nog geen gegevens uit de Burgerlijke Stand uit Amsterdam. Er zat niets anders op dan verder te zoeken in het Gemeentelijke Archief. Diverse keren stapte ik op de trein om te achterhalen van wie die Amsterdamse van Haeftens afstamden. En passant deed ik ook onderzoek naar leden van mijn eigen familie, die naar Amsterdam waren verhuisd. Met stapels geprinte gezins- en personenkaarten kwam ik naar huis. Ik had gevonden wat ik zocht!

Al die van Haeftens uit Amsterdam hadden één gemeenschappelijke voorvader, Johan van Haeften Jzn jr., die zich in 1803 vanuit Utrecht via Nederlands-Indië in de Amsterdamse Jordaan vestigde. Verdere naspeuringen brachten me in contact met Joop Fredriks, die in eigen beheer een alleraardigst boek geschreven had over deze Johan van Haeften Jzn jr.

De stamvader van de Amsterdamse tak van de familie was in 1765 in Utrecht geboren. Hij was een rechtstreeks nakomeling van de Utrechtse patriciërsfamilie van Haeften, die op hun beurt weer afstamden van de edellieden uit de Betuwe. De familie van mijn vrouw stamde af van edelen! De familieleden waren weliswaar zelf niet meer van adel, maar wel verwant aan de jonkheren en jonkvrouwen elders in het land. Vol trots liet mijn schoonmoeder me een tegel en een bord zien met het familiewapen. Geen twijfel meer mogelijk.

Van Haeften
Tegel met familiewapen

Genoemde Johan ging varen in dienst van de VOC en klom op tot Luitenant ter Zee. In Indië trad hij in 1790 in het huwelijk met Maria Migelina Vauquet de Tan. Uit dat huwelijk zou een zoon geboren zijn. Maria overleed in 1795. Vier jaar later trouwde Johan op Ceylon (Sri Lanka) met Louisa de la Fontaine. Die kende mijn schoonmoeder wel, gewoon Louise Fontijn, over haar werd in de familie wel gesproken.

In 1805 ontsloeg de VOC Johan oneervol wegens bovenmatig drankgebruik. Johan, inmiddels vader van drie kinderen, ging failliet. Sindsdien leidde hij een liederlijk bestaan, was bijna elke dag dronken, viel op straat mensen lastig en was gewelddadig tegen zijn vrouw. Die overwoog van hem te scheiden, maar deed dat nooit. Sterker, er kwamen nog zes kinderen, van wie de laatste levenloos geboren werd.

In oktober 1810 werd Johan, op verzoek van zijn vrouw (!), wegens verkwisting en dronkenschap voor twee jaar opgesloten in het Nieuwe Werkhuis in Amsterdam. Na ruim een maand verzocht Louisa de schepenen haar man vrij te laten, omdat zij weer zwanger was.

Johan Jansz van Haeften jr.
Bevel tot bewaring

In 1812 werd Johan na een huiselijke ruzie en verzet tegen de politie opnieuw opgesloten in het verbeterhuis. Hij moest zes weken brommen. Louisa overleed op 21 januari 1820. In 1821 werd Johan, op verzoek van de familie, weer tot twee jaar hechtenis veroordeeld.

Van 1829 tot aan zijn dood leefde Johan van de bedeling. Hij overleed op 13 april 1835. Vier dagen later werd zijn lichaam met een koets naar het Karthuizer Kerkhof gebracht en daar begraven.



Tiel, 27-01-2016


Meer weten? Lees:

Joop Fredriks, Johan van Haeften Jzn jr (1765-1835). Biografisch overzicht. Amsterdam, 2004, Uitgave in eigen beheer. Op CD te bestellen bij: jmfred@hetnet.nl Kosten € 5,00 incl.verzending

Geen opmerkingen:

Een reactie posten