Familiefoto's

Familiefoto's
Familiefoto's

dinsdag 23 augustus 2016

Genealogisch blog 92



Huis Verwolde


Het afgelopen weekeinde verbleven we in het genoeglijke Hotel Herikerberg in Markelo. Even weg uit de sleur van alle dag. Een gastvrij hotel in een prachtig pand met een voortreffelijke keuken.

Erve "Knopert"
Erve "Knopert"
Op weg naar Huis Verwolde in Laren (Gld) brachten we op zondagmorgen eerst een bezoek aan Fuchsiaboerderij Erve “Knopert” in Stokkum.  We waren er helemaal alleen, geen beheerders die naar ons toekwamen om zo nodig uitleg te geven. Op eigen gelegenheid konden we rustig genieten van een tuin vol met de prachtigste soorten fuchsia’s. We zagen onbekende kleuren en vormen. Het was een lust om in het prieeltje te zitten en rond te kijken. Met een goed gevoel voor humor hingen aan de palen van het prieeltjes tegels met van die Hollandse waarheden als koeien, die je toch een glimlach om de mond bezorgen.

Erve "Knopert"
Geen commentaar
Aan de andere kant van de straat is de prachtige Dahliatuin te bewonderen. De pompoenvormige bloemen met prachtige kleuren zijn net origamikunstwerkjes. Een enkele bij geniet van het kleurrijke aanbod.
Een paar kilometer verder slechts ligt Huis Verwolde midden in een prachtig  landgoed. Van de natuur gaat veel rust uit, de jachtige mens komt weer tot zichzelf. Wie het Huis Verwolde wil bezichtigen is verplicht deel te nemen aan een van de rondleidingen. Wij doen daar niet aan mee, gidsen hebben de gewoonte hun kennis te spuien tot in de kleinste details. Alleen het onderhuis van Huis Verwolde kan op eigen gelegenheid bezocht worden. Daar is te zien hoe het personeel van de familie Van der Borch, de laatste eigenaren voordat Huis Verwolde overging naar Geldersch Landschap & Kastelen, moest werken en wonen in de “knechtenkamer”. De overdaad in de provisiekamer en de wijnkelder moet voor de knechten en meiden een tantaluskwelling zijn geweest.
Huis Verwolde in zijn huidige vorm is gebouwd in 1776. Op dezelfde plek ongeveer stond eerder Kasteel Verwolde, dat dateerde uit de 16e eeuw en dat door het huwelijk van Cunegonda van Keppel met Alard van Haeften in 1546 in eigendom overging van de familie Van Keppel naar de familie Van Haeften. In Genealogisch blog 28 schreef ik al over het raadsel omtrent de nalatenschap van de kleinzoon van de eerder genoemde Alard. Kleinzoon Alard (1581-1625) liet het kasteel niet na aan zijn oudste zoon Gerard zoals te doen gebruikelijk, maar aan zijn tweede zoon Dirk.

Kasteel Verwolde
Kasteel Verwolde
In de 18e eeuw verkeerde het kasteel in een vervallen staat. Nieuwbouw was noodzakelijk.
Ik wist, dat in Huis Verwolde nog maar erg weinig herinnert aan de tijd, dat de familie Van Haeften eigenaar was van het kasteel. Maar de paar dingen die er zijn wilde ik graag zelf op foto hebben. Ik vroeg aan een van de dienstdoende vrijwilligsters of dat mogelijk was. Daar kon zij niet over beslissen. Ik moest mijn vraag stellen aan de gids, die op dat moment een rondleiding verzorgde. De tijd die ik wachten moest doodde ik met het bekijken van het boek over de geschiedenis van het huis. Heel veel over de laatste eigenaar, de familie van der Borch en nauwelijks iets over de vroegere eigenaren. Slechts terloops wordt in het boek de familie Van Haeften genoemd. Een gemiste kans, naar mijn mening. Immers Kasteel Verwolde, en speciaal de nazaten van Alard van Haeften en Cunegonda van Keppel vormden het begin van de nog steeds bestaande Duitse tak van de familie Van Haeften. En tot die Duitse tak behoren niet de eersten de besten. Veel leden van die tak hebben een belangrijke rol gespeeld bij onze oosterburen of doen dat in wisselende mate nog steeds. Sommigen van hen heb ik al genoemd in dit blog.
Toen de gids klaar was met haar rondleiding, haastte ze zich naar mij en stemde erin toe, dat ik, tussen twee rondleidingen in, snel op de eerste verdieping een paar foto’s maakte van twee prenten van het verwoeste kasteel en van een tekening met de wapens van de achtereenvolgende eigenaren: Van Keppel, Van Haeften, Ripperda en Van der Borch. Alles op voorwaarde, dat ik de foto’s, die ik zou maken, niet op internet zou publiceren. Dat zegde ik toe. Snel maakte ik mijn foto’s, want de groep voor de volgende rondleiding stond al klaar in de gang. De gids vroeg me nog naar mijn belangstelling voor de familie van Haeften. Ik legde haar dat uit en overhandigde haar mijn visitekaartje. Toen herinnerde zij zich, dat een grote groep van Haeftens een paar jaar geleden Huis Verwolde had bezocht. Ja, beaamde ik, dat was tijdens de derde Haeften Meeting in 2014.

Huis Verwolde
Deelnemers Haeften Meeting 2014 op de trap aan de zijkant van Huis Verwolde



Toen ik bij thuiskomst de foto’s wilde opnemen in mijn fotoarchief van het geslacht Van Haeften, bleek ik dezelfde foto’s al vele jaren in mijn bezit te hebben. Ik weet niet van wie ik die ooit heb gekregen. Geen reden, echter, om die foto’s hier te gebruiken. Belofte maakt schuld.
Nadat ik de foto’s had gemaakt genoten we nog van een heerlijke lunch, bestaande uit twaalf poffertjes en een kop koffie. Daarna wandelden we door de Franse tuin, een oase van rust, terug naar de auto en reden door het prachtige Achterhoekse en Twentse landschap terug naar Markelo.

Tiel, 23-08-2016


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten